راه اندازی امضای دیجیتال در کدال

راه اندازی امضای دیجیتال در کدال



ایسنا- مکانیزم گواهی الکترونیک یا Digital Certificate در راستای توسعه تجارت الکترونیک و تضمین امنیت اطلاعات از سه سال گذشته در کشور راه اندازی و در سیستم ثبت سفارش واردات، املاک و بورس اجرایی شده است که در حال حاضر این امضا با همکاری شرکت راهبر از یکسال گذشته در سامانه یکپارچه گردآوری و انتشار الکترونیکی اطلاعات(کدال) در حال پیاده سازی است تا پس از نهایی شدن، کلیه ناشران اطلاعات خود را از طریق امضای دیجیتال به این سامانه ارسال کنند.
    سعید امینیان، مجری امضای دیجیتال در کشور درباره نحوه راه اندازی و استفاده از امضای دیجیتال در کشور گفت: امضای دیجیتال برای توسعه تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی باید به عنوان یکی از اصول پایه مطرح شود و اگر قصد داریم تجارت و بانکداری الکترونیک به معنای واقعی در کشور راه اندازی شده یا فعالیت هایی در بستر اینترنت و هر فضای امن دیگری انجام دهیم، باید بتوانیم امنیت آن را تضمین کنیم. وی افزود: مکانیزم و تکنولوژی که قرار است این امنیت را تضمین کند، مکانیزم گواهی الکترونیک یا Digital Certificate است که براساس تئوری های علمی و متقن دانشمندان ثابت شده است و در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.
    
    امضای دیجیتال چیست؟
    وی مفهوم امضای دیجیتال را مورد توجه قرار داد و افزود: مفهوم امضای دیجیتال این است که یک زوج کلید به عنوان کلید عمومی و خصوصی در اختیار افراد قرار می گیرد که با استفاده از الگوریتم های مختلف عملیات امضای دیجیتال یا رمزنگاری بر روی اطلاعات انجام شده و شخص با این کلید خصوصی می تواند از اطلاعات مورد نظر استفاده کند یا هویت امضا کننده اطلاعات را مشخص کرده و از جامعیت وصحت اطلاعات اطمینان حاصل کند.
    
    نحوه استفاده از امضا
    وی توضیح داد: نحوه فعالیت به این صورت است که کاربرانی که به این سیستم ها وارد می شوند، علاوه بر نام کاربری و رمز عبور، پارامتر سومی به نام امضای دیجیتال وارد می کنند و کاربران باید با امضای دیجیتال و کد مخصوص خود وارد شوند. وی اضافه کرد: امضای دیجیتال شکل های مختلفی داشته که یا روی small cart به کاربران داده می شود و یا «توکن» هایی برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد و گواهی روی آن ریخته می شود، همچنین در مواردی که کاربران قصد دارند اطلاعات را ذخیره کنند از آنها امضا گرفته شده و در زمانی که سیستم می خواهد اطلاعات را به آنها نشان دهد، امضای آنها چک می شود.
    
    تفاوت امضای سنتی با امضای دیجیتال
    وی ادامه داد: از لحاظ قوانین حقوقی امضای سنتی جایگاه خود را دارد و با امضا کردن، شخص تبعات و سوء استفاده های ناشی از آن را پذیرفته و دردادگاه نیز مورد استفاده قرار می گیرد؛ ولی در امضای دیجیتال این مساله محکم تر و قوی تر از امضای سنتی مطرح است؛ زیرا در امضای سنتی امکان جعل و اشتباه در تشخیص وجود دارد ولی امضای دیجیتال به دلیل اینکه بر پایه علوم ریاضی استوار است، هیچ گونه امکان جعلی وجود نداشته و تضمین امنیت اطلاعات را به راحتی انجام می دهد.
    
    امکان امضای دیجیتال
    امینیان سه رکن اساسی امضای دیجیتال، را مورد توجه قرار داد و گفت: در رکن اول امضای دیجیتال جامعیت داده را تضمین می کند؛ یعنی ضمانت می کند که اطلاعاتی که از شخص ثالث رسیده دچار تغییرات نشده است از سوی دیگر احراز هویت را انجام داده و کاربر توسط این امضا متوجه می شود که ارسال کننده پیام چه کسی است و رکن سوم برای امضای دیجیتال عدم انکار است؛ به طوری که کسی نمی تواند انکار کند که این امضا را انجام نداده است.
    وی در ادامه گفت: این سه فایده اصلی امضا و نیاز اصلی تجارت الکترونیک است و اگر این موارد نباشد کاربران با شک فعالیت می کنند؛ همان طور که در حال حاضر در کشور رفتار می شود. به همین جهت، این احساس نیاز موجب شد تا از چند سال قبل فعالیت راه اندازی امضای دیجیتال در وزارت بازرگانی (که به عنوان مرکز تجارت الکترونیک بنا شده است) شروع شده و اقدامات فنی و زیرساختاری آن انجام شود که در نهایت شرکت راهبر، مجری این پروژه شد و با افتتاح رسمی آن در سال 86 و متعاقب آن تولید کلید ریشه کشور، مراکز اصلی و سرویس دهی آن آغاز شد. مدیر نرم افزار و امنیت شبکه شرکت راهبر خاطرنشان کرد: با افتتاح آن، اولین مرکز ریشه دولتی صدور گواهی راه اندازی شد که این مرکز ریشه قراراست به سایر مراکز زیر مجموعه مجوز دهد.
    وی یاد آور شد: طبق مصوبه دولت، درایران دو ریشه می تواند وجود داشته باشد که یکی ریشه بانکی است و دیگری ریشه غیر بانکی، که ریشه افتتاح شده ریشه غیر بانکی و دولتی است و می تواند در کل حوزه ها فعالیت کند؛ همچنین اقدامات انجام ریشه بانکی توسط بانک مرکزی در حال انجام است.
    وی ساختار ریشه غیر بانکی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: ریشه غیر بانکی برای فعالیت های غیر بانکی مجوز داده و ساختار آن به این صورت است که در سلسله مراتب صدور گواهی، مراکز به صورت درختی ایجاد می شوند و بعد از ایجاد یک مرکز ریشه، در زیر مجموعه آن می تواند تعداد زیادی مرکز میانی ایجاد شود که هر سازمانی می تواند مرکز میانی را ایجاد کرده و به عنوان زیر مجموعه مرکز اصلی فعالیت کند. امینیان در ادامه یادآور شد: تا کنون یک مرکز میانی به نام مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی بازرگانی به عنوان اولین مرکزایجاد شده است که این مرکز قرار است به وزارتخانه ها، شرکت ها و سازمان ها در حوزه بازرگانی سرویس ارائه دهد، سرویس های این مرکز شامل سه سرویس اصلی گواهی پست الکترونیک، گواهی وب سایت های امن و سرویس امضای دیجیتال است.
    
    فعال شدن امضا در ثبت سفارش واردات، املاک و بورس
    امینیان در ادامه یکی از فعالیت های این مرکز را فعال کردن امضای دیجیتال به منظور استفاده در سیستم های مختلف نرم افزاری و کاربردی سازمان های مختلف دانست و اعلام کرد: اولین سیستمی که امضای دیجیتال در آن پیاده شد، سیستم ثبت سفارش واردات بود که یکی از سیستم های وزارت بازرگانی است. در این سیستم تمامی تجار و بازرگانان امضای دیجیتال را دریافت کرده و تمام فعالیت های خود را با امضای دیجیتال انجام می دهند. وی دومین سیستم مجهز به امضای دیجیتال را مورد اشاره قرار داد و افزود: سیستم بعدی که امضای دیجیتال به آن داده شد، سیستم مربوط به مدیریت املاک و مستغلات یا سیستم کدرهیگری است که در این سیستم به تمام واحدهای صنفی و بنگاه داران مجاز امضای دیجیتال داده شد.
    امینیان در ادامه اضافه کرد: در سیستم ثبت سفارش به حدود 10 هزار تاجر و بازرگان و در سیستم املاک و مستغلات به 50 هزار بنگاه دار و واحد صنفی امضای دیجیتال داده وبستر استفاده از امضای دیجیتال در این سیستم ها پیاده سازی شد. وی توضیح داد: در امضای دیجیتال، دو محور صدور و استفاده از آن مطرح است که صدور آن طبق قوانین به راحتی انجام می شود، ولی استفاده امضا و عملیاتی شدن آن در یک سیستم بسیار مهم است که اکنون استفاده از امضای دیجیتال در این دو سیستم در حال انجام است.
    
    امضای دیجیتال در بورس
    مدیر نرم افزار شرکت راهبر در ادامه به تشریح فعالیت های پیاده سازی امضای دیجیتال در بورس پرداخت و گفت: بعد از ثبت سفارش و موازی با سیستم املاک، فعالیت هایی با بورس آغاز شد ؛ بورس چند هدف را از این طریق دنبال کرده و قصد دارد اولین مرکز صدور گواهی میانی خود را در بازار سرمایه راه اندازی کند.
    
    پیاده سازی فرهنگ امضا در بورس
    وی ادامه داد: از سال گذشته مذاکراتی با سازمان بورس برای ایجاد مرکز میانی انجام شد که دستیابی به این هدف ایده آل مخصوصا برای سازمانی که تاکنون تجربه استفاده ازامضای دیجیتال را ندارد، مهم بود، به همین دلیل پیشنهادها و راه کارهایی توسط راهبر به سازمان بورس ارائه شد تا بتواند گام به گام به این امر دست یابد که ابتدایی ترین کار ایجاد فرهنگ امضای دیجیتال در آن سازمان است. همچنین به بورس پیشنهاد شد به منظور کاهش هزینه کلان ناشی از راه اندازی مرکز میانی، امضای دیجیتال را فعلااز مرکز میانی بازرگانی دریافت کند؛ زیرا راه اندازی مرکز میانی فرآیند پیچیده و سختی است، علاوه بر آن بخش فنی و تکنولوژی آن مهم است که باید ساختمان مجهزی برای آن وجود داشته و نیز آیین نامه ها و دستورالعمل های لازم تدوین شود و از مرکز ریشه مجوز گرفته شود.
    امینیان اظهار کرد: به دلیل زمان بر بودن انجام این اقدامات در سازمان بورس تصمیم گرفتیم که گام به گام جلو رفته و بورس در مرحله اول امضا را از مرکز میانی بازرگانی دریافت و پیاده سازی کند سپس بعد از نهادینه کردن فرهنگ استفاده از آن در سازمان بورس و آموزش کارشناسان به تدریج سرویس امضای دیجیتال را در بورس راه اندازی کنیم تا در گام بعدی تجهیزات آن مرکز و ساختمان کامل شده و بتوانیم به هدف مورد نظر و ایجاد مرکز میانی دست یابیم؛ زیرا برای ایجاد مرکز میانی باید علاوه بر مصوبات فنی، تایید ومجوز شورای سیاست گذاری گواهی الکترونیک کشور را که در حال اداره ریشه است، اخذ کنیم.
    
    پیشرفت خوب بورس
    مدیر نرم افزار امنیت شبکه راهبر ادامه داد: بنابراین با این دیدگاه فعالیت اجرای امضای دیجیتال در بورس آغاز شد و آموزش های لازم صورت گرفت و پروژه پیشرفت خوبی پیدا کرد؛ زیرا انگیزه خوبی در سازمان بورس برای اتمام سریع پروژه وجود داشته و دارد. این انگیزه باعث شد که شرکت راهبر به عنوان مشاور، راغب باشد که اقدامات را سریع تر انجام دهد و در حال حاضر پیاده سازی امضای دیجیتال در تعدادی از سیستم های بورس انجام شده و آموزش های کافی ارائه شده است و به جایی رسیده اند که خودشان بتوانند در سایر سیستم ها این کار را انجام دهند.
    
    راه اندازی مرکز صدور گواهی دیجیتال در «سازمان»
    مدیر نرم افزار و امنیت شبکه شرکت راهبر عنوان کرد: مرحله ای که سازمان بورس برای راه اندازی امضای دیجیتال در آن قرار دارد این است که این سازمان آمادگی راه اندازی مرکز میانی را دارد که پس از اخذ مجوزهای لازم از مرکز ریشه، این مرکز در خود سازمان راه اندازی شود. وی توضیح داد: در حال حاضر امضای دیجیتال در بورس از مرکز میانی بازرگانی که یک مرکز دولتی است، صادر می شود؛ ولی بورس قصد دارد برای خود مرکزی راه اندازی کند که امضا را از طریق این مرکز ارائه دهد و تا زمانی که راه اندازی نکرده است از سرویس های بازرگانی استفاده می کند همچنان که سایر شرکت ها در حال انجام این کار هستند.
    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آمادگی خوبی در بورس برای پذیرش امضای دیجیتال پیدا شده و کارشناسان به این موضوع اشراف دارند، یادآور شد: سیستم هایی که راهبر برای ارائه مشاوره و همکاری جهت پیاده سازی امضای دیجیتال با بورس تعامل کرد، سیستم ستاک و کدال بود که اقدامات نهایی سیستم ستاک به پایان رسیده و بهره برداری از آن شروع شده است و در سیستم کدال نیز در انتهای راه قرار داریم.
    
    در انتهای راه هستیم
    وی با اشاره به اینکه شرکت راهبر فعال سازی امضای دیجیتال ، نظارت و آزمایش را در کدال انجام می دهد، بیان کرد:راه اندازی امضای دیجیتال از 8 ماه گذشته آغاز و مذاکرات و نحوه پیاده سازی با بورس مشخص شد که در حال حاضر در انتهای راه قرار داشته و زمانی که آزمایش های نهایی توسط راهبر انجام شود این سازمان می تواند امضای دیجیتال را در سیستم کدال فعال کند. مدیر نرم افزار و امنیت شبکه شرکت راهبر در تشریح نحوه صدور امضای دیجیتال گفت: در شرکت راهبر برای کل سیستم هایی که می خواهند امضای دیجیتال دریافت کنند چک لیست هایی وجود دارد که دراین چک لیست ها پارامترهایی که باید ارائه شود، مشخص شده است؛ به عنوان مثال اگر صدور بیمه نامه بخواهد با امضای دیجیتال انجام شود ابتدا چک لیست مورد نظر به بیمه ارائه شده و شرکت بیمه باید بسترها و نیازمندهای لازم را ارائه کنند که این موارد بررسی شده و نتیجه مشخص می شود. از سوی دیگر در حین انجام این کار، اقدامات لازم در آن سیستم از لحاظ امنیت انجام می شود؛ زیرا دیدی که قبل از امضای دیجیتال وجود دارد با دید بعد از آن متفاوت است؛ یعنی اگر بخواهید امضای دیجیتال را در یک سیستم پیاده کنیم باید دید امنیتی بیشتری را در سیستم اجرا کرد.
    وی خاطر نشان کرد: زمانی که اجرای امضای دیجیتال در سیستم کدال مورد بررسی قرار گرفت بسیاری از موارد مورد نیاز در آن اعمال شد تا سیستم برای امضای دیجیتال تکمیل شود؛ بنابراین تا زمانی که آزمایش های لازم انجام نشود، اجرای امضای دیجیتال مورد تایید قرار نمی گیرد.
    
    اول امنیت، بعد مجوز
    وی افزود: مطمئنا هر سیستم نرم افزار که ایجاد می شود برخی مسائل امنیتی را رعایت کرده است در غیر این صورت ابتدا باید این موارد در آن سیستم پیاده سازی شده و سپس مجوز امضای دیجیتال به آن داده شود. امینیان در ادامه اضافه کرد: سیستم کدال برخی معیارهای امنیت را در داخل خود پیاده کرده بود به طوری که در آغاز کار به نحوی سطحی از امضای دیجیتال را انجام دادند که راهبر این سطوح را استاندارد سازی وبرخی چک ها و امنیت های اضافی را به سیستم اعمال کرد. مدیر امنیت راهبر با بیان اینکه در دنیای مجازی امنیت صد در صد نیست و دنیای هکرها جلوتر از ما حرکت می کند، خاطر نشان کرد: در هر سازمانی فرآیند پیاده سازی امضا با توجه به وسعت سازمان و سیستمی که انجام می شود متفاوت است همچنین با توجه به پیچیدگی آن سیستم و حجم کاربران پیاده سازی آن متفاوت است؛ بنابراین زمان راه اندازی آن به آن سیستم بستگی دارد. وی گفت: هدف ما این بود که بتوانیم در حداقل زمان حداکثر استفاده را داشته باشیم و سریع تر به هدف برسیم؛ بنابراین در سیستم کدال هم مطالعاتی برای شناخت آن سیستم انجام شد و توانستیم با همکاری مجریان آن سیستم و سیاست گذاران امضا را پیاده کنیم؛ بنابراین همکاری سازمان های مختلف و اینکه دید و هدف نهایی سازمان چیست و در یک بازه زمانی تعریف شده به چه هدفی می خواهد برسد، در زمان اجرای آن تاثیر گذار است. وی افزود: در کدال فازهای مختلفی وجود داشته و پیاده سازی امضا دیجیتال بازه زمانی متفاوت دارد که ممکن است در برخی موارد سرعت یا کندی داشته باشد که این امر طبیعت و ذات پروژه ها است ولی ما به عنوان شرکت مشاور ظرفیت ها را کاملاباز گذاشتیم که حجمی از مشاوره را ارائه کنیم؛ بنابراین این امر به سازمان بورس و تعاملات آن بستگی دارد که تا چه اندازه از ظرفیت هایی که در اختیارشان قرار گرفته استفاده کنند. وی در ادامه از راه اندازی امضای دیجیتال در شرکت بیمه و گمرک خبر داد و گفت: هدف شرکت بیمه این است که مرکز میانی را راه اندازی کند؛ ولی تا زمانی که تاییدیه های لازم را نگرفته و مجوزهای لازم را اخذ نکند باید از سرویس های بازرگانی استفاده کند. هدف این است که در بیمه و گمرک به این نتیجه رسیده و امضای دیجیتال پیاده شود.

/ 0 نظر / 7 بازدید